söndag 18 september 2016

Humleodling: Hur gick det i år då?

Dags att rapportera årets resultatet från humleodlingen.

Lite kortfattat kan man säga att det blev en rekordskörd i år, trots dom relativt få antalet soltimmar i Göteborg. Visserligen har september varit väldigt varm och fin. Och vädret till trots så började kottarna komma tidigare i år än tidigare. Är kanske en naturlig utveckling när plantorna blir äldre?

Northern Brewer kottar.

Taurus kottar.

Merkur kottar.

Översiktsbild.

Northern Brewer plantan började jag skörda kottar från precis i början av september. För en vecka sedan var det dags att skörda från Merkur och Taurus plantorna. Merkur plantorna är den sorten som levererat mest kottar det här året. På andra plats kommer Northern Brewer och tredje kommer Taurus. Hur mycket kottar jag fått sammanlagt är svårt att uppskatta, jag har ingen våg hemma. Men vi pratar om en full 3 liters påse med torkad humle.

Däremot så har jag inte fått nämnvärt många kottar från mina två Magnum plantor. Den ena plantan planterade jag ju om under maj månad och den andra ser inte mycket ut för världen. Jag får plantera om även den andra nästa vår. Förhoppningsvis får jag därefter ordning på mina Magnum plantor.

Det har varit relativt enkelt att avgöra om kottarna varit klara för skörd. Bara att klämma lite på kotten, prasslade den så tryckte jag ihop konen och för att se om den fjädrade tillbaka. Om så var fallet så var kotten mogen att plockas. Så länge man skördar innan första frosten så skall det vara lugnt. Torkningen har jag gjort som tidigare, genom att lägga ut kottarna på ett hushållspapper och låta dom torka.

Jag är helt klart nöjd med årets skörd! Har också en tanke om vad humlen skall användas till men det är något jag tänker återkomma om i ett separat inlägg.:)


Gillar du Fear Wolf Brewery? Vill du hjälpa till att hålla site:en vid liv och se fler inlägg?
Då får du gärna skicka en donation via Swish på Swishnummer 0739 027829.
Pengarna går oavkortat till bryggrelaterade utgifter och inget bidrag är för stort eller för litet. Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar