fredag 4 december 2015

Utrustning: Veckotimers införskaffade

Sedan vi uppgraderade till större volym så har vi i stort sett suttit stilla i båten. Men som alltid så funderar man alltid på om det finns något man skulle kunna göra på ett bättre eller enklare sätt.

En sådan sak har varit våra timers till vår vattenvärmare (HLT). Dessa timers har bara haft 24-timmars ur vilket medfört att någon har behövt vara i lokalen som mest 24-timmar innan en bryggning. Iom att vi alltid krossar vår malt innan bryggdagen någon gång under arbetsveckan (vi brygger i stort sett bara på lördagar eller söndagar) så hade det varit bra med en annan lösning på detta.

Veckotimer!
Och när jag var och handlade på Jula förra veckan så hittade jag något som jag faktiskt inte trodde fanns, nämligen veckotimers! Hittade även dessa på MediaMarkt (dock 40:- dyrare). Iom att vi har flera element i våran HLT så köpte jag därför två. Ställer vi in dessa lite mer än en timme innan vi skall börja brygga så är våra 70 litrar uppe i lämplig temperatur för mäskning i stort sett när vi kommer till lokalen. Skulle det vara för varmt så fyller vi bara på dom sista litrarna med kallvatten direkt från kranen.

Kanske inget märkvärdigt och kanske inte något att ödsla ett blogginlägg på egentligen men jag tycker det här var en väldigt bra grej för oss som kanske någon annan skulle ha glädje av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar