söndag 14 december 2014

Tävling: Amylases Vinterölsträff 2014

I helgen var det dags för Amylases Vinterölsträff igen, en av höjdpunkterna inom öl i Göteborg, tycker jag personligen. Lokalen var som sedvanligt Folkets Hus i Fräntorp.

Folkets Hur i Fräntorp.

Vi hade först bara tänkt ställa upp med ett öl i år med det blev till slut två stycken i alla fall. Tanken var i alla fall att ställa upp med färre öl i år än förra året.

Följande öl valde vi i alla fall att ställa upp med:

Så det var två starka relativt väl lagrade öl som vi ställde upp med. En mörk och en lite ljusare öl. På det sättet skulle de förhoppningsvis inte tävla för mycket med varandra.

I år ställde 38 st öl upp. Stilar var mycket varierande och kvaliten var mycket hög. Smakade samtliga öl och det var bara 3 som jag skulle vilja lägga i kategorin misslyckade hembryggarexperiment. Resten hade lika gärna ha inhandlats på systembolaget. En reflektion jag gjort var att det var ovanligt mycket experimentellt och mycket frukt och surt jämfört med tidigare år. 

Tänker inte trötta ut er läsare allt för mycket genom att säga vilka öl jag tyckte var bra utan nöjer mig med att säga vilka jag valde att rösta på. Min tredje röst gick till Teddy Porter, av Annika Lindow och Sven Nilsson. En mycket väl gjord robust porter med en väl avvägd bränt ton. Andra rösten gick till Spillvatten av Christer Blom och Weine Svensson. En imperial stout med härligt tryck och komplexitet. Slutligen den tredje rösten som gick till Gryningens Barley wine-, av Dennis Larsson och Fredrik Arvidsson. En barley wine på ca 9% men med mycket smak och väl avvägd balans mellan beska och sötma. Men jag kan säga att det var väldigt svårt att välja. Hade ca 10 st öl som jag stod och valde mellan.

Hur gick det då? Ja, trea kom Magnus Vasilis med sin Dr. Malz Frambozen en oud bruin. På andra plats kom 120 minuters Dubbel-IPA av Rick Gordon Lindqvist och Malin Jessen. Slutligen kom Drakens Imperial Stout av Tomas Lundqvist, Rick Gordon Lindqvist och Magnus Alström på första plats. Fullständig resultatlista hittar ni här.

Prisutdelning

Det här var som vanligt en väldigt trevlig och lyckad träff och Amylase och alla frivilliga skall ha en stor eloge för arrangemanget och sitt engagemang. Kanske är det dags för Amylase att överväga att dela upp ölen i en svagare och starkare klass nu när startfältet är såpass stort?

Fler bilder från träffen finns på vår Facebook sida!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar