söndag 5 oktober 2014

Humleodling: Oktober-rapport från humleodlingen

Dags för den sista rapporten från humleodlingen den här säsongen.

Så hur har det gått? Jodå, samtliga plantor har producerat kottar. Det är dock bara Safir plantornas kottar som kommer gå att skörda verkar det som, den här säsongen i alla fall. Hittade den här sidan som var himla bra och den visar att samtliga sorter som jag har förutom Saphir mognar sent på säsongen. Man skall plocka kottarna när dom känns pappiga och prassliga har jag läst mig till. Och helst innan första frosten.


Den producerande delen av humleodlingen
Så i helgen skördade jag mina Safir kottarna. Nu skall dom torka (nöjer mig med att lägga ut dom på hushållspapper ett par dagar den här gången) och efter det blir det infrysning. Safir har ju inte mycket alphasyra att prata om (2-5%) och som hemodlare så skall man räkna med att få ca 80% av kommersiell humles alphasyra. Så jag kommer troligtvis att testa att ha dessa kottar som smak och aromgiva till något öl framöver.
Skörd av Safir humle

De andra plantorna (Northern Brewer, Magnum och Taurus) har också skapat några enstaka kottar men inte som har blivit färdiga. Kanske att jag kan skörda några enstaka kottar av varje innan första frosten hinner komma men det är tveksamt. Bättre lycka nästa år, skam den som ger sig.

Tror också att det var ett misstag att beskära plantorna och bara behålla 4 st skott som jag gjorde i början av säsongen. Det kommer jag helt klart inte göra nästa år utan låta plantorna växa till sig ordentligt. Läste någonstans att det tar upp till 7 år innan en humleplanta levererar på topp!

Merkur plantorna.
Merkur plantorna som jag skaffade under säsongen har fortsatt att imponera. Sticklingen har växt till sig och nu tror jag att rotsystemet kommer klara av vintern. Hittade ett 20-tal kottar men dom var helt klart inte färdiga. Men inte illa att producera kottar första säsongen, dessutom planterade jag dom relativt sent på säsongen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar