måndag 1 september 2014

Humleodling: September-rapport från humleodlingen

Inte växt mycket sen sist
Skall det bli några kottar av dom här tro?
Så blev det dags för den näst sista rapporten från humleodlingen i år. De tre yttersta plantorna har fortfarande inte växt till sig så skillnaderna mellan plantorna kvarstår. Överväger att plantera om dessa till våren men vi får se. Det har överlag inte växt så mycket på sista tiden jämfört med sist utan nu är det mest små knoppar med lite tofsar som kommer fram här och där. Så kottar är på gång på allvar. Påminner helt klart om förra årets september fast plantorna är helt klart större i år. Återstår dock att se om det blir något som går att skörda och att använda. Tanken är att använda den här humlen som bittergiva till något öl till våren, om det blir någon skörd vill säga.

Merkurplantorna!

Merkur plantorna har växt och blivit riktigt stora och fina. Täcker i stort sett hela spaljén. Har även fått min första humle stickling från just dessa plantor, till höger i bilden. En dag när jag rensade ogräs så fanns den bara där. Flyttade den och planterat den brevid de andra två. Återstår att se om den här kommer överleva vintern eller ej. Växt har den i alla fall gjort sedan jag flyttade den. Har stora förhoppningar på just Merkur plantorna till nästa säsong. Här finns ett tjockare jordlager och mer sol så förutsättningarna är mer optimala för dom här jämfört med de övriga plantorna. Kommer troligtvis köpa två plantor ytterligare till nästa vår.

Avslutningsvis så kan jag säga att jag inte har använt droppvattnarna så mycket i år. Hade dom till mina Merkur plantor men inte dom andra förutom när vi var bortresta en vecka. Och det verkar helt klart ha fungerat. Så det verkar som om det är första året och framförallt innan och efter plantering som plantorna är känsliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar