söndag 13 april 2014

Humleodling: Hur har plantorna klarat sig över vintern?

Tänkte det var dags att starta upp men inlägg från humleodlingen igen nu när våren verkar ha kommit.

Den första frågan jag ställde mig var om plantorna hade klarat sig under vintern. Har inte täckt över plantorna eller något under vintern utan jag har bara låtit dom vara. Tom skotten från förra året sitter kvar.

Men samtliga plantor, även Northern Brewer plantan som jag fick av en annan hembryggare i mitten av förra sommaren har klarat vintern galant. Alla plantor har skjutit nya skott. I år kommer jag även till skillnad från förra året beskära plantorna. Varje planta skall få ha maximalt 4 skott. På så sätt skall man få maximal tillväxt på humleplantorna sägs det. Återstå att se om så blir fallet.

Ena Taurus plantan har skjutit många skott

Odlingen kommer troligtvis att också utökas med två humleplantor till. Eventuellt så kommer nämligen vi sätta upp ytterligare en spaljé, den här gången på kortsidan av vår tomt. Om så blir fallet så blir det troligtvis Cascade plantor från Eickelmann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar