onsdag 30 oktober 2013

Ölgodis: Kokostoscakaka

Känner att det var ett tag sedan jag skriv ett "ölgodis" inlägg. Tidigare så har jag lagt upp recept om chokladtryffelkaka och imperial kladdkaka. Här kommer nu ett recept på en kokostoscakaka som är en kladdkaka med ett kokostäcka ovanpå. Har varit väldigt populärt de gånger jag bjudit på den. Passar utmärkt som tilltugg till mörka öl vilket med tanke på årstiden kan passa bra.;)

Så här ser receptet ut:

Kaka:
  • 200 g smör
  • 4 st ägg
  • 5 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 krm salt
  • 1 dl kakao (gärna kvalitetskakao som Valrhona kakao)
  • 3 dl vetemjöl
Glasyr:
  • 200 g (5-6 dl) kokosflingor
  • 1 dl ljus sirap
  • 2 dl strösocker
  • 1.5 dl vispgrädde
  • 75 g smör
Gör så här:
Sätt på ugnen på 200°C.
Smält smöret. Klä en långpanna eller en ugnsform, ca 25x35 cm med bakplåtspapper. Tänk på tjockleken av kakan, annars kommer det bli fel senare som jag själv skall visa.;) Jag var dum nog att inte följa receptet med en långpanna utan tog en ungsform med mindre mått istället.....
Vispa ägg och socker pösigt, använd gärna elvisp. Blanda i vaniljsocker, salt och kakao. Blanda i vetemjöl och det smälta smöret och rör till en jämn smet.
Bred ut kakan i långpannan med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 200°C i 15 minuter. Gör under tiden kokostoscaglasyren i en kastrull.
Häll kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och sätt på plattan på medelvärme och rör om när smöret smälter så det blir en jämn smet. Låt sedan koka upp och låt det sjuda ca 5 minuter.
När kakan är klar och uttagen från ugnen, bred på glasyren och grädda ytterligare 10 minuter i ugnen tills kakan fått fin gyllenbrun färg. Här gäller det som sagt att man inte gör som jag och gör en för tjock kaka för då går den sönder när man häller på glasyren.
När kakan svalnat, skär kakan i fyrkanter med en vass kniv.
Servera! Och glöm inte den mörka ölen till.;)

Efter gräddning i ungen

Efter att ha delat den i fyrkanter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar