tisdag 6 augusti 2013

Humleodling: 90 dagar i jorden

Nu har det gått ytterligare 30 dagar sedan den förra rapporten från humleodlingen.

Så vad här hänt sen sist? Tja, framförallt så har plantorna växt och skjutit fler skott. Iom att min spalje bara är 1,8 meter hög så har jag zick-zackat med plantorna  i spaljen. Sist så var ju två av plantorna (Taurus) nästan ända upp.

Hela humleodlingen


Hur långa plantorna är nuförtiden är svårt att uppskatta iom att jag zick-zackat plantorna men jag skulle uppskatta dom till 3-4 m långa. På en vecka när vi var bortresta så växte ett skott på en av plantorna en hel meter för att ta ett exempel.

De olika plantorna har växt olika mycket. Bäst har det gått för Taurus plantorna. Kan ha att göra med att dom får mer sol än de andra plantorna iom att dom är längst ut på spaljén. En av Magnum plantorna har växt till sig ganska bra medan den andra har hankat sig fram efter den lite tuffa starten. Fick ju även två plantor av Northern Brewer av en annan hembryggare i Göteborg och den minsta har tyvärr dött. Men den andra däremot har växt till sig och blivit ca 2 meter lång. Imponerande med tanke på att jag fick den mitt i säsongen så att säga. Saphir plantan som är kvar har också växt till sig ganska bra. Den får minst sol av alla men har ändå blivit ganska stor. Återstår att se och jämföra tillväxten mellan de olika sorterna nästa år.

Taurus plantorna.

Några kottar har det inte kommit än. Något som liknar en antydan till skott till kottar har kommit på en del ställen, se bild nedan. Är osäker på om detta är normalt för tiden på säsongen eller inte. Hade varit kul om det blev några kottar men vi får se i slutet av nästa månad, dvs nästa statusrapport.


Är det här det kommer komma kottar tro?

2 kommentarer:

  1. Halloj Peter!

    Jag har en "Svalöf korsning 85 - Mauritz" hemma som nu är inne på sitt andra år och se då börjar det komma kottar. Inte många men några. Första året var det nill und naaathing. Har dessutom lyckats "klona" så nu testar jag lite andra växtmiljöer då jag satte den första i antagligen för starkt solljus och i för lite jord. Har hört att roten sticker rakt ner och om den inte får göra det så surar den. Ska testa att sätta min fjärde planta i fullständigt annorlunda omgivning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Roligt med en kommentar från någon som också odlar humle i Svedala! Ja, vi får se om det hinner bli några kottar i år på mina plantor. Räknar som sagt inte med det men det hade varit roligt.

      /Peter

      Radera