tisdag 2 juli 2013

Humleodling: 60 dagar i jorden

Nu när humleplantorna varit utplanterade i ca 2 månader tänkte jag att det är dags att avlägga en liten rapport om hur det har gått och vilka erfarenheter jag dragit hittils.

Först och främst så fick jag ge upp angående min ena Saphir planta. Den var inte särkilt stor när jag fick den och den hann inte riktigt växa till sig innan det var dags att plantera ut den. När den sedan blev utplanterad så fick den antagligen en chock av en kombination av torka och kyla (var stundtals väldigt kallt i början av maj och dessutom väldigt torrt). Troligtvis så skulle jag låtit den växa till sig lite mer innan jag planterade ut den.

För att ersätta Saphir plantan så hade jag tänkt beställt fler humleplantor från Eickelmann. Men så dök det upp en annons på Humlegårdens forum från en annan hembryggare i Göteborg som hade lite skott han ville bli av med. Det slutade med att jag fick med mig två plantor av Northern Brewer med mig hem,  och han fick en flaska var av Summer Nightmares och Imperial Highlander Ale. Helt ok byte! Tack för det! Hoppas att du gillade ölen du fick!

Jag valde att plantera den större Northern Brewer plantan utomhus medans jag har haft den mindre i en kruka som jag flyttar ut och in ur huset vid behov. Den största plantan har börjat växa lite grann men den minsta har inte växt vad jag kan se någonting. Får se hur det går med den.

Hur har det gått med då övriga plantorna då? Jo, helt ok faktiskt. Efter den lite tuffa starten med köld och torka så har dom nu återhämtat sig och 4 st plantor är nu ca 1,5 meter höga. Speljén är bara 1,8 meter hög så jag får fundera lite på hur jag skall lösa det "problemet".

Mina två Taurus plantor

Nedan följer en liten sammanfattning av mina lärdomar av humleplantorna hittils:

Plantorna från Eickelmann är lite känsliga för utomhustemperaturer
Vad jag menar med detta är helt enkelt att plantorna är högst troligtvis uppodlade i växthus och är därför lite känsliga för lite kallare temperaturer i början. Det kan vara en idé att ställa ut plantorna i sina krukor för att sedan ta in dom inför kvällen och på så sätt låta dom anpassa sig gradvis till sin nya miljö. Ha inte heller för bråttom med att plantera ut plantorna utan låt dom växa till sig ordentligt inomhus först.

Plantorna verkar uppskatta näring
Jag har hittils bara tillsatt gödningen (som jag också köpte från Eickelmann) två gånger och eftersom min tyska är typ obefintlig så har jag varit väldigt försiktig med mängden men trots det så fick plantorna sig helt klart en riktig tillväxt boost efter båda gångerna. Har hört från någon webcast att gödning en gång i månaden är att rekommendera och jag kommer helt klart köra på det tipset. Mängden verkar vara tre kapsyler på 10 liter så en flaska gödning räcker länge.

Plantorna verkar kräva mycket vatten i början
Efter att jag installerat kontinuerlig vattning med hjälp av dropvattnare så har plantorna helt klart mått bättre och klarat lite längre perioder utan vatten utan att börja hänga. Men det går helt klart åt mycket vatten. Kan lätt bevattna plantorna med 10 liter vatten per kväll om det var varit en varm och solig dag.

Första säsongen är att betrakta som en etableringssäsong
Plantorna är som sagt ca 1,5 meter höga och jag tror inte det är realistiskt att förvänta sig någon skörd att tala om i år utan jag får betrakta den här första säsongen som en etableringssäsong och hoppas på nästa. Då har plantorna troligtvis utvecklat ett kraftigare rotsystem och kommer växa och frodas bättre. Nästa säsong kommer jag även klippa av skott från plantorna så att jag bara har 4 skott från varje planta. I år har jag inte gjort det iom att jag velat att dom skall växa till sig så mycket som möjligt. När jag pratat med andra som odlat humle hemma i Svedala så verkar det som om det är så här det är för dom flesta första säsongen.

Plantorna är lite känsliga första säsongen
Jag besökte som sagt en annan hembryggare här i Göteborg och titta lite på hans odling som han haft i några år nu. Och han höll helt klart med om att plantorna är lite känsliga första säsongen och kräver mer vatten mm. Tex så hade den här odlaren inte vattnat sina plantor den här säsongen så länge som gräsmattan i anslutning till odlingen var grön, dvs ingen gång.... Och hans plantor var när jag besökte honom nästan 2 meter höga (ungefär dubbelt så höga som mina vid samma tid) och det verkade inte gå någon som helst nöd på dom, snarare tvärtom.

Så, det här var denna statusrapporten. Skall försöka återkomma kontinuerlig med statusrapporter med ca en månads mellanrum från humleodlingen framöver. Hoppas ni läsare uppskattar dessa "humleodlings" inlägg!

2 kommentarer:

  1. Strålande inlägg Nilsson. Som du vet så drömmer jag om mina egna humleplantor nästa år, och det här inlägget innehåller precis den sortens tipps och erfarenheter som man vill ha när man själv skall ta klivet.

    SvaraRadera