söndag 23 september 2012

Ölgodis: Imperial kladdkaka! Mums!

Har länge haft en tanke om att göra en imperial kladdkaka, en kladdkaka med en del imperial stout tillsatt, liknande som bloggaren portersteken gjort innan.

Hade lite kompisar på besök i helgen för en liten ölprovning och vad skulle inte vara mer passande att bjuda på om inte en kladdkaka med imperial stout? Nu finns det ju lika många recept på kladdkaka som det finns folk som bakar kladdkaka men så här såg mitt recept ut:

(iom att det var såpass många gäster så gjorde jag en dubbel sats)
4 st ägg
6 dl socker

9 msk Valrhona kakao
4,5 dl mjöl
200 g smält smör (ni som använder margarin kan ta det istället)
3 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 krm salt
2 dl imperial stout

Använde en liten större del mjöl än vanligt för att den inte skulle bli så kladdig. Som kakao använder jag sedan en tid tillbaka Valrhona kakao. Finner att den ger en lite robustare och fylligare chokladsmak än vanlig kakao som man köper i mataffären. Valde dessutom att ta en extra matsked denna gången. Körde som vanligt kladdkakan på 150 C i 35 minuter och gjorde den kvällen innan så den skulle hinna svalna så smaken skulle framhävas bättre. Men trots den ökade mängden mjöl så var den fortfarande väldigt kladdig efter 35 minuter. Körde den därför ytterligare 10 minuter. Får helt klart öka upp mjölmängden ytterligare nästa gång.

Som imperial stout valde jag samma som portersteken gjorde, Slottkällans imperial stout då den är enkel att få tag i och att jag alltid har några stycken ståendes i källaren. Tog för säkerhets skulle en lagrad från 2011 då jag kan tycka att den är lite tunn i smaken när det är färsk. Ville även få ner så lite beska i kakan som möjligt.

Specialingredienserna!

Hur blev då resultatet? Och uppskattade gästerna experimentet? Till att börja med så var min fru, som "inte gillar öl", väldigt skeptisk till detta experimentet. Men det slutade med att hon tog en extra bit! En av kompisarna tyckte det var den godast kladdkakan han ätit! Så responsen var helt fenomenal. Den blev lite väl kladdig som sagt (lite längre tid i ungen räddade situationen), så nästa gång blir det mer mjöl. Själv var jag väldigt nöjd med smaken. Svårt att beskriva smaken men det blev en komplexare smak än tidigare! En sak som blev väldigt påtaglig var att det inte kändes lite söt som innan men det är ju inte så konstigt iom att den är "utblandad" och att jag inte öka upp sockret. Skulle även kunna tänka mig att ta ytterligare en matsked kakao till nästa gång. En vidareutveckling av detta skulle kunna vara att tillsätta en del fatlagrad imperial stout, men man får kanske någorlunda samma resultat genom att tillsätta vanilj eller bourbon i smeten?


Kladdig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar